streda 14. októbra 2015

Bez bázne a hany

„....rytier je skutočne neohrozený a chránený z každej strany, lebo jeho dušu chráni brnenie viery, kým jeho telo chráni brnenie z ocele. Tak je dvojnásobne obrnený a nemusí sa báť démonov ani ľudí.“ (sv. Bernard z Clairvaux, De laude novae militiae)


Kde že sú, kde sú?
Tí čo majú česť,
Čo meč v ruke nesú,
alebo pozdvihnutú päsť.

Pozdvihnuté na obranu ideí,
v ktoré pevne veria,
nikto dnes už neverí,
že srdcia takto horia.

Že môže duša vzplanúť,
činiť celkom nezištne,
v mene ideí svaly napnúť,
a bojovať mrštne.

Kde že sú tí, čo sa smrti smejú?
keď proti nej kráčajú,
tak rezko si pejú,
v očiach cti oheň pri tom majú.

Kde sú rytieri Bernardovi?
ako o nich písali,
rytieri celkom noví,
čo sa smrti nebáli.

Odvaha a dosť vytrvalosti,
česť, sila a disciplína,
to rytiera sú cnosti,
keď sily svoje pre myšlienku vzpína.

A kde sú čestní muži títo?
čo verní sú myšlienke pevnej?
Cháronovi už zaplatili mýto,
ich telo hnije v zemi čiernej.

Ostala len chamraď a zbabelci,
hrdinov smrť často kosí,
všetci sme bojazliví bezverci,
snáď odvahu mi dodá čosi.

Odvahu na činy hodné muža,
čo rytierom sa zve,
čo srdce má ako ruža,
a ani démona sa nezľakne.

To je moja túžba silná,
kto vie čo z nej vzíde,
verím však, že nieje mylná,
nech smrť príťažlivá jedného dňa príde.

2 komentáre:

  1. Pekná báseň s hlbokou myšlienkou... Chválim aj príjemný design stránky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za komentár. Historicky prvý na mojom blogu...
      Báseň bola napísaná metódou fastwriting, ako všetky moje básne. Teda bola napísaná za menej ako hodinu, bez ďalšieho opravovania(okrem gramatiky), aby zachytila surovú myšlienku, tak ako je. Uberá to síce z kvality básne, hlavne ak má niekto rád starý rým, ako ja a nepíše v modernom "voľnom verši", ale páči sa mi ako to zachytáva emócie v tej chvíli. Design stránky je minimalistický, mám rád prehľadnosť a jednoduchosť.

      Odstrániť