pondelok 8. februára 2016

Sekera

Toto je jeden z mojich nových projektov. Začal som toho teraz viac naraz, no nie všetko som dal na blog. Napríklad sa učím pliesť biče. Hneď ako začnem robiť nejaký projekt, dám ho sem. No späť k téme.
Už istý čas sa pozerám po rôznych sekerách v obchodoch a stránkach, no žiadna mi úplne nevyhovuje. Nedávno som si spomenul na to, že u rodičov som nechal starú sekeru. Stará tým myslím naozaj stará a nie len preto, že som ju mal už ako dvanásťročný, ale preto, že je naozaj stará. Keď som ju našiel, jeden zo starých kováčov, žijúcich v meste kde som žil(mesto s naozaj dlhou kováčskou históriou) mi povedal, že podľa spracovania je táto sekera naozaj veľmi stará. Či už ide o materiál alebo tvar sekery. Tak som sa rozhodol, že zájdem domov a už druhý krát ju dám do poriadku a urobím jej novú rukoväť. Ibaže, keď som ju našiel, zistil som, že nebola dobre uložená a znova kompletne zahrdzavela. Takže teraz pracujem na jej oživení. Pridávam sem aj fotky po prvých hodinách ručného brúsenia, šmirgľovania a leštenia.
Pri tomto projekte máte možnosť ovplyvniť moje rozhodnutie a navrhnúť z akého materiálu by som mal urobiť porisko k tejto sekere. Ja som uvažoval o klasike a to je jaseň, plus nejaká zaujímavá povrchová úprava, alebo neobvyklejšej a to je hovädzia alebo jelenia kosť. Prípadne kombinácia týchto dvoch variant. Čím zaujímavejšie návrhy, tým väčšia šanca, že ma návrh zaujme a pokúsim sa ho zrealizovať.

Pohľad zo spodku.
Pohľad z vrchu.



Na obrázku je jasne vidno, že sekera je ručne robená. Je kutá do jednej strany, čo nieje typické pre kutie v posledných storočiach. Kutá je "pre praváka". Teda ohyb na sekanie má len na jednej strane, pričom druhé líce sekery je takmer rovné, pre vyššiu pevnosť. Bola kutá z jedného kusa, mne neznámej, ale veľmi tvrdej a dobre skalenej ocele. Ostali na nej stopy po dlhých rokoch(možno storočiach) zlého uloženia a hrdzavenia. Snažím sa ju opracovať bez toho, aby som poškodil jej pôvodný dizajn.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára